Wednesday, July 28, 2010

Mengapa manusia diwujudkan

Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya? (Al An'aam : 32)

Ayat ini menerangkan kita hidup di dunia hanya main2 dan senda gurau..itu lah dunia atau bumi dari pandangan pencipta kita iaitu Allah..

Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main- main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? (Al Mu'minuun : 115)

Tetapi ayat ini pula menunjukkan manusia pula bukan di ciptakan untuk bermain..tapi untuk apakah kita di cipta?

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. (Adz Dzaariyaat : 56)

ayat ini jelas menunjukkan kenapa kita di ciptakan..

Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan Kami tentukan baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir.

Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik. (Al Israa' : 18 dan 19)

dan ayat ini menambah jelaskan apa yang kita pilih sebenarnya dalam diri kita..sesuai pula dengan ayat ini untuk menunjukkan ALlah itu maha adil,

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur. (An Nahl : 78)

dan bagaimana kita hendak membuat penilaian,telah ada jawapannya,


(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil).
(Al Baqarah : 185)

Alhamdulillah..semua ini dari Allah semata mata..muhasabah diri,kadikan renungan untuk diri dan sahabat2..semoga kita berada di kalangan yang di hadithkan Rasulullah iaitu:

Anas bin Malik menuturkan, Rasulullah SAW bersabda: “Akan tiba suatu masa pada manusia, dimana orang yang bersabar di antara mereka dalam memegang agamanya, ibarat orang yang menggenggam bara api. ” (Hr. at- Tirmidzi)

Atas izin Allah semua ini berlaku.

By: Al-Qur'an Kitab Kesayanganku.Islam Agama Kesayanganku.

No comments: