Sunday, July 18, 2010

Runtuhkan Demokrasi Sekular.

Dalam strata sosial di seluruh dunia, terdapat pelbagai corak pemerintahan yang digunakan untuk mengatur masyarakat seperti sistem monarki, demokrasi, autokrasi dan republik.

Tetapi bagi masyarakat Muslim, kebanyakan mereka lebih memilih demokrasi daripada konsep Khalifah. Konsep Demokrasi amat berbeza dengan konsep Khalifah kerana Demokrasi lebih mengamalkan Majoriti, manakala Khalifah lebih mengamalkan Syura atau Konsensus. Majlis Khalifah perlu disertai ahli-ahli profesional agama manakala Parlimen Demokrasi lebih kepada kuasa golongan Sekular. Bagi mereka agama tidak boleh dicampur oleh politik.

Inilah mengapa Ulama disisihkan dalam merangka undang-undang. Hal ini telah menyebabkan Negara Malaysia menjadi porak-peranda sekarang kerana mengamalkan sekular. Saudaraku, sedarlah bahawa kita masih mengimani "Perlembagaan Malaysia" sebagai rujukan mutlak dalam negara ini dan bukannya merujuki Al-Quran dan As-Sunnah.

Undang-undang Allah lebih aula daripada undang- undang ciptaan manusia. Sepertimana firman Allah dalam Surah Al-Baqaroh "Alif Lam Mim, Al-quran tiada keraguan padanya..", Yakinlah dengan Syariat Allah dan pemerintahan Khalifah..

Demokrasi sedang menjadi anutan seluruh negara Islam kerana kita merasakan itulah yang terbaik untuk kita setelah 'kalah' dengan peradaban dan tamadun barat yang kita rasakan amat hebat dan sofistikasi itu. Maka apa yang tamadun kuffar itu lakukan akan menjadi ikutan bagi sesetengah kita semua dengan menjadikan barat atau timur(seperti korea dan jepun) sebagai kiblat.

Dimanakah maruah kita wahai umat islam yang dijanjikan oleh Allah sebagai ummatan wasatan dan khoirul ummat? Kita sebanarnya telah mempunyai perlembagaan yang tidak ada keraguaan dan kesalahan padanya yang mampu memberikan kebahagiaan didunia dan diakhirat iaitu al- quran dan as-sunnah yang agung. Kedua-dua sumber itu tidak ada kesalahan dan kesilapan walaupun satu huruf sekalipun kerana ianya datang daripada Allah Yang Amat Bijaksana dan Amat Mengetahui sepertimana firman Allah swt "dan kitab al-quran itu tidak ada keraguan padanya untuk menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa-albaqarah:2.

Demokrasi bukannya datang daripada Islam sepertimana yang telah didakwa oleh sesetengah cendikawan tetapi ianya sebenarnya datang daripada tamadun Yunani. Kerana itulah demokrasi bermaksud 'demos' iaitu 'rakyat' dan 'kratos' ialah 'kuasa'. Maka apabila dua epitemologi ini digabungkan ianya menjadi 'kuasa yang berada ditangan rakyat melalui demokrasi dengan kehendak majoriti'.

Hal ini bermakna apa sahaja yang dapat disetujui melalui suara majoriti akan terlaksana walaupun ianya menyalahi al-quran dan as- sunnah. Inilah bahayanya demokrasi sepertimana demokrasi di Malaysia yang akhirnya akan menyekat undang- undang Allah itu sendiri sepertimana Hukum Hudud sekarang yang masih lagi tidak mampu terlaksana disebabkan 'suara majoriti sekular'ini.

'Demokrasi islam' yang sebenar adalah merujuk pada perlembagaan agung Islam yang sebenar bukannya merujuk 'Perlembagaan Malaysia suruhanjaya Reid'.

Kembalikan islam yang sebenar........

by Muhammad Hafiq

No comments: