Monday, July 19, 2010

"PANDANGAN ULAMA' MENGENAI GAMBAR & LUKISAN

Berkenaan dengan larangan
membuat atau menggantung
(menayangkan) gambar-gambar
dari lukisan atau yang
seumpamanya adalah dapat
diperhatikan dengan baik
daripada banyak hadis-hadis
Rasulullah shallahu 'alaihi wa
sallam (s.a.w.) yang sahih. Berikut
dibawakan sebahagian
daripadanya berserta beberapa
fatwa ulama berkenaan
dengannya.
Ancaman Kepada Pembuat/

Pelukis Gambar:
Orang yang paling mendapat
siksa pada hari kiamat
adalah para pembuat
gambar (pelukis/pengukir).
(Hadis Riwayat al-Bukhari dalam
Kitab Pakaian (al-Libas), 5959.
Muslim dalam bab yang sama,
2109)
Daripada ‘Aun bin Abu Juhaifa,
Ayahnya menyatakan, “Nabi
melarang mengambil duit jual beli
anjing dan darah, melarang
kerja-kerja membuat tatoo dan
mentatoo diri, melarang
menerima atau memberi riba,
dan juga mencela pembuat
gambar”. (Hadis Riwayat al-
Bukhari, Kitab Jual Beli (3/34), no. 299)

Daripada ‘Aisyah dia menjelaskan,
“Aku membeli sebuah bantal
bergambar. Apabila Rasulullah
melihat ia, dia berdiri di pintu dan
tidak terus masuk ke rumah. Aku
menyedari air mukanya berubah
kelihatan seperti ada sesuatu
yang tidak disukainya. Aku
berkata, “Wahai Rasulullah, aku
bertaubat kepada Allah dan
Rasul-Nya, (tolong beritahu aku)
apakah dosa ku ?” Rasulullah
berkata, “Ada apa dengan bantal
ini?” Aku menjawab, “Aku
membelinya untuk engkau agar
dapat duduk dan bersandar
padanya ”. Rasulullah berkata,
“Pembuat gambar ini akan
di-azab pada hari kiamat.”
Rasulullah menambah, “Malaikat
(pembawa rahmat) tidak akan
masuk ke dalam rumah yang di
dalamnya terdapat
gambar ”.” (Hadis Riwayat al-
Bukhari, Kitab Jual Beli (3/34), no. 318)"

No comments: